Wykładowcy

Wojtek Pilichowski

Pracuję jako muzyk od 1992 roku, kiedy to „znalazł” mnie Jan Borysewicz. Szukał basisty do projektu Jan Bo i byłem chyba 23., którego testował. To ja dostałem szansę, przepustkę do świata, o którym marzy każdy muzyk. Zaczęły się próby i sesje, na bębnach grał legendarny Wojciech Morawski – poświęcał mi sporo czasu, tłumacząc jak budować solo i jak je rozwijać. Był też oczywiście Jan Borysewicz, który do dziś jest dla mnie wyjątkową postacią – mentorem. W końcu to on, dostrzegł we mnie potencjał, zaryzykował, postawił na młodość. Reszta to historia, dziś jednak sam wiem, jak duża to odpowiedzialność oraz wyzwanie, ile dodatkowej pracy i czasu na przygotowanie wymaga. Jednak efekty mogą być porażające – widzę to na co dzień.

Wojtek Pilichowski pierwszą solową płytę nagrał w 1994 roku. Do tej pory wydał ich 8 plus 4 koncertowe, z których trzy doczekały się wydawnictwa DVD (nakład wszystkich przekroczył 100.000 egzemplarzy) oraz 4 szkoły gry na gitarze basowej.

Pierwsze solowe wydawnictwo zatytułowane moim nazwiskiem: "Wojtek Pilichowski" ukazało się pod koniec 1994 roku. Zaraz później płyta Woobie Doobie z Wojtkiem Olszakiem, Michałem Grymuzą, Michałem Dąbrowką i Mariuszem „Fazim” Mielczarkiem. I nagle – pierwsza nagroda dla najlepszego basisty. Z perspektywy to wyróżnienie jest dla mnie znacznie ważniejsze, niż wszystkie inne, niż było wtedy.

Jako muzyk sesyjny nagrał ponad 200 albumów, z czego większość z największymi gwiazdami polskiej sceny – a to w sumie kilka milionów płyt i kilka tysięcy koncertów.

Pracowałem z wieloma wykonawcami, między innymi przy "Dotyku" z Edytą Górniak, z Kasią Kowalską nagraliśmy "Czekając na…" z hitem "Coś Optymistycznego". Mój pierwszy album koncertowy stworzyłem z Woobie Doobie – „Jazzga Live”. To było duże wyzwanie techniczne – mały klub w Łodzi i plątanina kabli – nikt do końca nie wiedział, co z tego wyjdzie, ale się udało! Mniej więcej od tego czasu myślałem o tym, że kiedyś trzeba będzie zrezygnować z części pracy dla innych i wybrać pracę dla siebie, na siebie. Powstał nowy skład. Wojtek Olszak i mniej znani, zaczynający dopiero przygodę: Radek Owczarz, Bartek Papierz i Kamil Barański. W międzyczasie wyprodukowałem album „No Bass No Fun”. Z 16 młodych nikomu nie znanych wtedy basistów, dziś sześciu z nich to zawodowi muzycy czołowych zespołów. Jestem dumny, że mogłem im pomóc – uważam, że to wstyd nie pomagać.

Wojtek jest także uznanym wykładowcą gitary basowej. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Warsztatów w Muzycznej Owczarni. Za granicą prowadzi zajęcia przy okazji festiwali, na przykład: Bass Player Live w Nowym Jorku czy Euro Bass Days w Veronie.

Był trzykrotnie nominowany do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej. Przez czytelników magazynu Gitara i Bas siedmiokrotnie wybrany najlepszym polskim basistą, czterokrotny laureat nagrody Play Box – przyznawanej przez Polskie Rozgłośnie Radiowe.

Aktualnie działa w: Pilichowski Band, Borysewicz – Kukiz, Jan Bo, Woobie-Doobie.

Muzyka to wolność. Frazes – wiem, ale w moim przypadku to dosłowność. Po tych dobrych kilku latach mogę śmiało powiedzieć, że człowiek – muzyk poznaje siebie wtedy, gdy zostanie sam z swoją nutą. Dlatego tworzę i gram zawsze z jednym ważnym przesłaniem w głowie – szukać. Teraz szykuję, a w zasadzie już jest gotowy, nowy album. Nie zagram na nim jazzowo nie dlatego, że to łatwe, wręcz przeciwnie, dlatego, że odejść od głównego nurtu jest trudniej – i muzycznie, i życiowo. Trzeba szukać, dlatego szukam.

Tomek Machański

Spędzanie czasu przed kanałem muzycznym MTV i podziwianie Phila Collinsa od najmłodszych lat spowodowało, że Tomek w wieku 3 lat rozpoczął grę przy użyciu pałek perkusyjnych – w tym czasie na poduszkach, miskach i garnkach kuchennych. W wieku 5 lat otrzymał swój pierwszy zestaw perkusyjny i odtąd nieprzerwanie zgłębia sztukę perkusyjną. Muzyka jest jego pasją i miłością życia, co przekłada się na ogromne oddanie tej sztuce. Oprócz perkusji, Tomek gra jeszcze na instrumentach klawiszowych, gitarze basowej, a także komponuje i produkuje utwory muzyczne.

Obecnie jest studentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z projektami Pilichowski Band, Marek Piowczyk Trio, Qferau, Annka, Chór Gospel „Z Miłości” oraz God’s Property.

Oprócz Kreatywnych Warsztatów, Tomek jest również wykładowcą klasy perkusji na Warsztatach w Muzycznej Owczarni oraz kilku innych na terenie kraju.

Michał Trzpioła

Gitarzysta wszechstronny, umiejętnie poruszający się w różnych stylach muzycznych. Laureat I miejsca w organizowanym przez Mietka Jureckiego konkursie na najlepsze solo - Solo Życia 2013. Uczestnik wielu projektów i wydarzeń muzycznych. Student V roku Akademii Muzycznej w Katowicach, zajmuje się także nauczaniem. Prowadzi własną pracownię muzyczną JAZZROCK w Radomiu.

Adrian Latosiewicz

Pianista, trębacz, absolwent PSM I st w Zgierzu oraz wydziału Jazzu w ZSM im S. Moniuszki w Łodzi. Na co dzień aranżer, muzyk sesyjny, sideman współpracujący z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej oraz teatrem Rampa w Warszawie. Pełnił rolę kierownika muzycznego zespołu Kasi Popowskiej oraz "Citizen" jak i "Hesus Bazooka". Zaangażowany w działalność pedagogiczną. Współtworzy zespół "Złota Trąbka" z którym podróżuje po całym kraju i dzieli się pasją do muzyki oraz jej tajnikami.